AKDENİZ DİYETİ - İyi Dilek

AKDENİZ DİYETİ

Herkese Merhaba,

Bugünkü yazımda Akdeniz Diyeti hakkında bilgiler paylaşacağım. Aslında bu beslenme şekli, Türk mutfağıyla birçok benzerlikler içeriyor. Bununla beraber son yıllarda tercih edilen işlenmiş ürünler, fast food tüketimi bizi sağlıklı beslenme prensiplerinden biraz uzaklaştırdı. Gelin bugün kolayca adapte olabileceğimiz Akdeniz diyetini hatırlayalım.

Neden Akdeniz Diyeti?

Bu beslenme şeklinin tercih edilme sebebi katı kuralları olmaması ve günlük yaşama kolayca adapte edilebilmesi. Dikkat çekme sebebi ise 1960’larda koroner kalp hastalığı üzerine yapılan araştırmalarda Kuzey Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri’ne kıyasla Akdeniz’e kıyısı olan ülkelerde çok daha sağlıklı bir tabloya rastlanmış. Tabii bu yönde birçok benzer sonuç elde edilmiş.

Akdeniz Diyeti Nasıl Uygulanır?

Öncelikle her sağlıklı beslenme programında uzak duracaklarımız aşağı yukarı belli. Hepimiz de bunları gayet iyi biliyoruz 😊

Nelerden uzak duralım? Rafine şeker içeren her türlü yiyecek ve içecek, işlenmiş etler (sucuk, salam, sosis, jambon vb), rafine yağlar, işlenmiş tahıllar, fast food.

Nelere mesafeli olalım? Kırmızı et tüketimi ayda 1-2 defa ile sınırlanıyor.

Neleri makul düzeyde tüketelim? Organik tavuk, yumurta, ev yapımı yoğurt ve peynir.

Nelere bol bol yer verelim? Sebzeler, meyveler, çiğ kuruyemişler, baklagiller, kepekli tahıllar (şahsen ben mesafeliye alırdım), yeşillikler, baharatlar, deniz ürünleri, sızma zeytinyağı.

Bana kalırsa bu beslenme şekli aksini gerektiren bir sağlık sorununuz yoksa oldukça kolay uygulanabilir.

Radikal değişikliklerden hoşlanmıyorsanız biraz zamana yayarak, adım adım da hayatınıza adapte edebilirsiniz. Bunun için birkaç öneri sıralayacağım:

  • Rafine yağlar kullanıyorsanız bunları hayatınızdan çıkartın. Onların yerine soğuk sıkım zeytinyağı kullanabilirsiniz. Yemekleri yağsız pişirmeye alışıp, piştikten sonra üstüne bir miktar yağ gezdirirseniz hem besin değerini korur hem de daha tasarruflu tüketmiş olursunuz.
  • Et tüketimini azaltın. Et yemeği çok seviyorsanız ve sık tüketiyorsanız haftada 1 veya 2’ye düşürün. Onun yerine de balık koyabilirsiniz. Evde balık kokusundan hoşlanmayan danışanlarım, sadece pişirme hizmeti veren yerler de var. İstedikten sonra çözüm bol.
  • Akdeniz mutfağında bol bol, çeşit çeşit salatalar var. Haftalık alışverişinizi yaptığınızda, yeşillikleri yıkayın ve bezlere sararak kaplara kaldırın. Uzun süre taze kaldıklarını göreceksiniz. Böylece devamındaki öğünlerde salata hazırlamak sizin için sadece beş dakikalık iş olacak.
  • Tatlı düşkünü biriyseniz, bu ihtiyacınızı meyvelerle giderebilirsiniz. Tercihen ilk öğününüzde tüketeceğiniz bir meyve aslında tüm şeker ihtiyacınızı karşılar.
  • Süt tüketiminizi biraz azaltıp, onun yerine ev yapımı yoğurt ve peynirlere yer verebilirsiniz. Artık probiyotik yoğurt mayalarına ulaşmak da kolay. Hazır ürün almak yerine kendi yoğurdunuzu yapıp, afiyetle yiyebilirsiniz.
  • Ekmek tüketiyorsanız kepekli, çavdarlı, pirinç tüketiyorsanız esmer pirinci tercih edebilirsiniz. Yukarıda da söylediğim gibi tahıllara biraz mesafeli olmak bence daha uygun.
  • Buzdobınızda sebzeleri özenli bir şekilde ve göz önüne koyun. Genelde sebzelerin kaderi üstü üste bir yerlere tıkıştırılmak şeklinde oluyor. Dolabın düzenini değiştirin. Açınca ilk gördüğünüz güzelce dizilmiş, pırıl pırıl sebzeler olsun.

Bunların dışında bol su içmeyi unutmayın. Vücudumuzun yaklaşık 60%’ı sudan oluşuyor. Kendinizi susuz bırakmayın.

Son olarak hareketli olun. Akdeniz diyetini sadece bir beslenme olarak değil, yaşam tarzı olarak da benimseyin. Şu Covid 19 bitince bol bol sosyalleşin. Sağlıklı sofraları dostlarla paylaşın.

Bir de hareket edin lütfen. Evlere kapandık, salgın var çok haklısınız ama çıkın yürüyüş yapın. Temiz hava ruhunuza, hareket etmek kaslarınıza çok iyi gelecek.

Sağlıklı ve mutlu kalın,

İyiDilek

Düşüncelerinizi Paylaşın

× WhatsApp